پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی بر اساس میزان سلامت کلیه ها

29 می2015-  تحقیقات جدید نشان می دهد پیش بینی خطر نارسایی قلبی و مرگ بر اثر حمله ی قلبی  یا سکته با بررسی عملکرد کلیه ها و تخریب آنها، بخوبی آزمایشات روتین اندازه گیری مقدار کلسترول و فشارخون قابل انجام است.

محققان دانشکده ی بهداشت بلومبرگ در دانشگاه جانز هاپکینز، نتایج تحقیق اخیر خود را در مجله ی  Lancet Diabetes and Endocrinologyمنتشر کردند. آنها می گویند: این یافته ها به پزشکان کمک خواهد کرد تصمیمات بهتری برای تغییر شیوه ی زندگی (رژیم غذایی و ورزش) و یا درمانهایی مانند استاتینها (داروهای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی) برای بیماران در معرض خطر اتخاذ کنند.

موضوع بسیار مهم اینست که ارزیابی عملکرد کلیه ها برای بسیاری از بیماران با بررسی مقدار  کراتینین خون(محصول دفعی ماهیچه ها) انجام می شود، این آزمایش منعکس کننده ی چگونگی عملکرد فیلتراسیون کلیه ها (میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمینی یا eGFR) است.این آزمایش تنها در آمریکا سالانه  290 میلیون بار انجام می شود.

یک تست کلیدی دیگر آزمایش آلبومین موجود در ادرار  یا albuminuriaاست، در این آزمایش مقدار نشست آلبومین از کلیه ها بدرون ادرار مشخص می گردد. بالا بودن مقدار آلبومین در ادرار نشانگر تخریب کلیه ها می باشد. این آزمایش یک آزمایش نسبتاً شایع  بویژه در میان  بیماران دیابتی ، بیماران با فشار خون بالا و بیماران کلیوی است.

پرفسور Matsushitaاستادیار اپیدمیولوژی دانشگاه بلومبرگ می گوید: با داشتن اطلاعاتی درباره ی آسیبهای کلیوی و عملکرد کلیه ها، پزشکان قادر خواهند بود درک بهتری از عملکرد قلب و عروق بیمار داشته باشند.

 او می افزاید: مقدار کلسترول و فشارخون شاخص های خوبی از خطر بیماریهای قلبی عروقی هستند اما این  شاخص ها، معیارهای کاملی نیستند، در این مطالعه  مشخص گردید با استفاده از نتایج آزمایشاتی که اغلب اوقات انجام می شوند می توان از عملکرد قلب و عروق بیماران اطلاع جامع تری بدست آورد.

کنسرسیوم پیش آگهی بیماری مزمن کلیوی ، به سرپرستی پرفسور Coreshو همکارانش در دانشگاه جان هاپکینز اطلاعات بدست آمده از 24 مطالعه ی انجام شده  در این زمینه را که در آن  637 هزار نفر بدون سابقه ی بیماری قلبی عروقی شرکت داشتند، آنالیز نمودند. در این مطالعه نتایج آزمایشات eGFRو albuminuriaبررسی شد.

آنها دریافتند مقادیر eGFRو آلبومینوری بطور مستقل از هم می توانند پیش بینی  بیماریهای قلبی عروقی را به طور کلی و بویژه  برای نارسایی قلبی و مرگ بر اثر حمله ی قلبی و سکته  بهبود  بخشد، البته براساس بررسی این  نتایج ثابت شد مقدار آلبومینوری عامل پیش بینی کننده ی قوی تری است.

مقدار آلبومینوری نسبت به مقدار کلسترول و فشارخون سیتولیک – و حتی اگر کسی سیگار می کشد که یک عامل خطر برای  نارسایی قلبی و حمله ی قلبی یا سکته است – بهتر عمل می کند.

درافراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی نسبت به افرادیکه  عملکرد  کلیه های آنها نرمال است خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی دو برابر می باشد و تقریباً نیمی از این افراد  قبل از رسیدن  به مرحله ی نارسایی کلیوی جان خود را به دلیل بیماریهای قلبی عروقی از دست می دهند.

درچندین دستورالعمل بالینی، ارزیابی عملکرد و تخریب کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا و بیمارانی  که احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن کلیوی دارند، توصیه شده است.

دکتر ماتسوشیتا می گوید: داده های جدید  نشان می دهد که سایر افرادی که در دستورالعمل های بالینی به آنها  اشاره نشده است نیز از ارزیابی  کلیه ها  منتفع می شوند به عنوان مثال در بین افراد شرکت کننده  دراین مطالعات، بررسی eGFR و آلبومینوری در میان  افراد  سیاهپوست ، توانایی پیش بینی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را تقویت می کند.

مکانیسم های بیولوژیکی ارتباط بیماریهای کلیوی با بیماریهای قلبی عروقی به خوبی درک نشده است اما ماتسوشیتا می گوید: عملکرد ضعیف کلیه ها می تواند بار اضافه ای از مایع بوجود آورد که نتیجه ی آن ممکن است نارسایی قلبی باشد. او می گوید: برای افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی داروهایی که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند، معمولا تجویز نمی شود زیرا غالباً  بیماران کلیوی از کارآزمایی های بالینی که برای بررسی اثر بخشی داروهای قلبی انجام می گردد، حذف می شوند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150529083007.htm